Nie wiem jak wy, lecz ja nie jestem zaznajomiony ze szczegółami historii Cork. Kilka dni temu oglądałem stare fotografie miasta – najwyraźniej z nadmiaru czasu. Szukałem sensacji, na przykład drewnianych chat w miejscu dzisiejszej zabudowy St. Patrick Street oraz dzieci biegających boso po wiecznie mokrym bruku. Gdy już miałem kończyć tą osobliwą podróż do przeszłości, a towarzyszyć mi miało nic a rozczarowanie. Natknąłem się na zdjęcie naszego ratuszu z przecinającym kadr tramwajem.

1

Przez chwilę nie dowierzałem. Myślałem, że może to fotomontaż, lecz mój zdrowy rozsądek kazał mi szybko odrzucić tę niedorzeczną teorie, tym bardziej, że kolejne fotografie ukazywały te same pojazdy pędzące ulicami miasta. Zaskoczenie wynikało z faktu, że w mieście nie widać śladów istnienia systemu tramwajowego.

Chwilę potem Google zdradziło, iż Cork miał linie tramwajowe od II połowy XIX wieku do 31 września 1931 roku. Początkowo siłą napędową pojedynczych wagonów były konie, które szybko zostały zastąpione pojazdami zelektryzowanymi. Trzy linie przecinały się w centrum.

  • Blackpool do Douglas
  • Summerhill do Sunday’s Well
  • Tivoli do Blackrock.

Firma odpowiadająca za usługę w szczytowym momencie rozwoju dysponowała 35 pojazdami. Stacja zasilająca znajdowała się w miejscu dzisiejszego National Sculpture Factory (Albert Rd.).

Zaledwie po kilkunastu latach przedsiębiorstwo zaprzestało działalności. Nie wytrzymując konkurencji ze strony autobusów i rosnącego rynku samochodów osobowych. Muszę przyznać, że nigdy nie słyszałem o mieście, które samowolnie pozbywa się infrastruktury (tramwaje w Cork były obecne lekko ponad 80 lat) i paradoksalnie nadmierna ilość aut na drogach oraz wzrost populacji może spowodować rozpoczęcie dyskusji o powrocie do komunikacji szynowej.

3

Zdjęcie St. Patrick Street po pożarze w 1920 roku

Sam ratusz z owej fotografii, także nie istnieje. Spłonął w 1920 roku wraz z dużą częścią St.Patrick Street. Ogień podłożyli lojaliści i Brytyjczycy w odwecie za zabicie przez IRA (Irlandzka Armia Wyzwoleńcza) członka organizacji paramilitarnej walczącej u boku okupanta w Wojnie o Niepodległość (1920 r.).

Kilka zdjęć „starego” Cork pod adresem: https://www.facebook.com/KiryluckiBlog

Rafał Kiryluk

Jedna myśl w temacie “Tramwaje w Cork

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s